Teori teori teori!!!!

Här pågår det hård pluggning verkligen! Man måste ju vara beredd och kunna det mest när dagen kommer då man har uppskrivning.

Köpte aftonbladet idag då jag fastnade för löpsedeln: "Gömda-bråket. Liza Marklund till läsnarna: Jag är ledsen. Nu ändrar förlaget i boken" Efter att jag läst artikeln så kunde jag inte annat än att tyck synd om Liza, herregud vilka besservissers det ska finnas därute! Allt ska vara i minsta detalj rätt, annars är det ren lögn alltihopa!
 
Det hela handlar om boken Gömda som Liza Marklund skrivit med hjälp av "Mia Eriksson", en bok om Mias livshistoria om att fly från Sverige och att gömma sig från sin man som misshandlade henne. I boken har man självklart (vilket ju alla förstår) bytt ut namn och utseenden som beskrivis i boken, även platser och händelseförlopp, för att skydda de inblandades identitet. Självklart tycker jag! Nu anklagas Liza för att ha utelämnat vissa uppgifter om hur allt gick till.

Tillexempel så beskrivs Mias andre man Anders som ljushårig och från norrland, när han egentligen var ifrån sydamerika och har ett spanskt namn. Vissa av hennes läsare känner sig lurade nu när de har fått veta sanningen, rättare sagt 53%. SOm Liza själv säger "Jag har bytt ut namn och personliga detaljer och platser och händeleförlopp för att skydda de inblandades identitet. Boken handlar om en kvinna som misshandlas av sin fästman, att hon flydde till Chile och sen fick asyl i USA". Grunden helt enkelt.

Jag kan inte förstå hur folk orkar sätta sig emot detta och anklaga detta för en bluff. Okej att omslaget kanske ljuger när det står "En sann historia". Men alla fattar väl att böcker inte är några repotage? Att man i böcker följer en grundhistoria och måste tillägga vissa saker för att få ihop en story av det hela?

Jag har läst Gömda, Asyl och Mias hemlighet (Denna bok har dock bara "Mia Eriksson" del i) och jag tycker att Liza har gjort ett kanonjobb och fått ihop en bra story av en händelse som är vanligt förekommande här i Sverige som vi flesta blundar för.

    Tack för mig!
  


Kommentarer
Postat av: Johanna

Jag håller verkligen med dig petra, herregud! som att hon skulle skriva precis som allt var, då hade dom ju klagat på det också :S vilka töntar... :P

2009-01-13 @ 15:58:26
Postat av: Petra

Jaa eller hur!

2009-01-13 @ 16:53:20
URL: http://petramariannenilsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0